Geen categorie

Affirmaties bij angst

“Ik heb gewoon een gedachteprobleem en geen angststoornis” zei ik tegen mijzelf in het begin van mijn herstelproces. Voor mij persoonlijk was het heel belangrijk om na 15 jaar het label van de angststoornis van mij af te gooien.

(Liever luisteren dan lezen? Luister dit blog dan in podcast vorm. Klik hier.)

Ik kon iets heel bijzonders. Namelijk mijzelf helemaal bang denken. Ik kon mijzelf zo bang denken dat ik niet meer de straat op ging, auto durfde te rijden of alleen thuis kon zijn. Als je daar over nadenkt is dat best wel een bijzonder gave. Mijn gedachten hadden blijkbaar magische krachten. Wat als ik die krachten zou inzetten voor het tegenovergestelde? Dan kon ik mijzelf super krachtig en sterk denken!

De effecten van jarenlang bang zijn zijn groot. Ik werd er heel onzeker van. Het overgrote deel van mijn gedachten waren negatief. Ik was zo streng voor mijzelf. Zo onaardig ook. Heel veel nare zelf spraak. Dat hielp natuurlijk niet mee.

Dus ik besloot alleen nog maar liefdevol tegen mijzelf te praten en te werken aan een positieve mindset. Dit heeft een grote rol gespeeld in mijn herstel. Ik geloof in de kracht van gedachten. Alles wat je jezelf verteld is de waarheid. Jouw geest maakt geen onderscheid tussen of iets waar is of niet waar is. Voor jouw brein is dat om het even.

Alles wat ik mijzelf vertel is de waarheid…

Dat werd mijn mantra. Als dat zo was, dan kan ik mijzelf maar liever hele positieve, vrolijke en mooi dingen vertellen.

Ik ging werken met affirmaties. Affirmaties zijn korte positieve zinnen die je tegen jezelf kan opzeggen. Een affirmatie is altijd in de ‘ik’ vorm en in de tegenwoordige tijd. Door middel van deze positieve zinnen kan je jezelf herprogrammeren. We hebben allemaal negatieve overtuigingen die we in gedachten ook honderden herhalen. Die overtuigingen zijn we gaan geloven. Als je affirmaties ook heel vaak gaat herhalen kan dit invloed hebben op hoe jij je voelt en hoe je over jezelf denkt. De grap is dat je de affirmaties niet eens hoeft te geloven. Alles wat jij jezelf verteld is de waarheid toch? Dus lees ze op met aandacht en blijf ze herhalen.

Ik had zelf twee soorten affirmaties die ik beide zal delen. Positieve affirmaties voor een goed begin van de dag en een aantal zinnen die ik uitsprak bij angst. De geschreven tekst lag naast mijn bed en elke ochtend als ik wakker werd las ik de zinnen hardop aan mijzelf voor. Vaak herhaalde ik het ook nog een aantal keer gedurende de dag.

Affirmaties voor een positieve dag:

Vandaag wordt een goede dag!
Ik houd van mijzelf
Ik zorg goed voor mijzelf.
Ik ben goed zoals ik ben.
Ik ben sterk en gezond.
Ik ben rustig en ontspannen.
Ik leef ik het nu.
Ik ben vol van energie.
Ik laat angst en zorgen los.
Ik heb vertrouwen in mijzelf.
Ik ben trots op mijzelf.
Ik heb de kracht om alles te overwinnen.
Wat er ook gebeurd, ik kan alles aan.
Vanaf nu wordt alles beter.
Vanaf vandaag ben ik niet meer bang.
Ik ben dankbaar voor alles in mijn leven.
Ik ben de baas over mijn gedachten.
Ik kan het!
Hoe de dag er ook uit komt te zien vandaag,
ik kan het aan!

Als ik angstgevoelens op voelde komen hielp het mij enorm om die angst te benaderen als een vriend. Het klink misschien een beetje gek. Ben ik ook. Maar niet tegen de angst vechten of het gevoel willen onderdrukken heeft voor mij veel betekend. Mijn natuurlijke impuls was de angst gelijk weg duwen en de gevoelens niet willen accepteren. Maar daar werd het alleen maar erger van. Voor mij werkte het heel goed om liefdevol tegen mijzelf en de angst te praten.

Affirmaties bij angstgevoelens

Hallo angst jij mag er zijn.
Ik weet dat jij mij wil beschermen.
Dat is heel lief van je maar het is niet meer nodig.
Ik kan dit nu alleen.
Ik ben veilig bij mijzelf.
Ik heb alleen mijzelf nodig.
Ik ben altijd veilig.
Ik laat je nu los angst.
Je mag weer gaan.

Deze zinnen had ik opgeschreven maar ook ingesproken op mijn telefoon. Ze hielpen mij op moeilijke momenten. Wat ik daarna ook nog deed was tegen mijzelf praten zoals ik dat bij mij beste vriendin zou doen. Ook dat had ik opgeschreven. Wat zou jij tegen je beste vriendin zeggen als ze je nu opbelt en verteld dat ze angstig is?

Tot slot:
Ik weet niet of ook echt wetenschappelijk is bewezen dat affirmaties werken bij angst. Maar ik heb er veel aan gehad en ik deel hier wat mij heeft geholpen in mijn herstel. Misschien heb jij er ook wat aan. Laat je het weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *